© Copyright 2022 Digital Resolution
Wróć do Bloga

Czego musisz unikać planując efektywną kampanię?

Przygotowanie solidnej kampanii i ułożenie odpowiedniego media mixu to nie lada wyzwanie. Godziny spędzone nad wyborem kreacji, mediów, targetowania i efektywnego podziału budżetu.

Gdzie są moje akcje?

Przygotowanie solidnej kampanii i ułożenie odpowiedniego media mixu to nie lada wyzwanie. Godziny spędzone nad wyborem kreacji, mediów, targetowania i efektywnego podziału budżetu. Następnie analizowanie, optymalizacja, a wszystko po to by uzyskać jak najlepszy współczynnik konwersji i zrealizować nawet najbardziej wymagające KPI. W natłoku tych zadań czasami możemy zapomnieć o innym istotnym czynniku, który wpływa na sukces kampanii- o stronie, na którą kierujemy działania.

Wyobraź sobie, że idziesz ulicą i nagle znajdujesz ulotkę prezentująca apetyczną pizzę. Strzał w 10! Akurat jesteś fanem hawajskiej z podwójnym serem. Targetowanie na najwyższym poziomie. Bierzesz ulotkę, która swoją drogą, jest bardzo niechlujnie i nieczytelnie przygotowana. Kierujesz się w wyznaczone na niej miejsce, a tam okazuje się, że pizzę możesz zobaczyć jedynie przez szklane drzwi, lecz nie możesz jej kupić. Rozczarowanie, prawda?

Elementy na stronie nie działają poprawnie

Teraz przełóżmy tę sytuację na realia kampanii internetowej. Dotarłeś do użytkownika idealnie pasującego do Twojej grupy celowej, który charakteryzuje się wysoką intencją zakupową. Jednak, kiedy chce dodać produkt do koszyka okazuje się, że przycisk nie działa. Mimo, że klika kilka razy nic się nie dzieje. Zrezygnowany wychodzi ze strony bez dokonania zakupu. 

Opisany przypadek może wydawać Ci się niewiarygodny, jednak takie sytuacje się zdarzają. Sama niedawno nie dokończyłam procesu zakupowego właśnie z takiego powodu. 

Niezadowalające doświadczenie ze stroną może negatywnie wpłynąć na dalszą relację z Klientem. Aż 89% użytkowników Internetu deklaruje, że z małym prawdopodobieństwem wróci na stronę, z którą mieli słabe doświadczenie (WebFX). Dlatego warto zadbać o sprawdzenie każdego detalu na stronie i dokładnie ją przeanalizować, zanim rozpoczniemy szerokie działania promocyjne.

Teraz przyjrzyjmy się innym sytuacjom, które mogą mieć wpływ na zniechęcenie użytkownika do dokonania konwersji oraz znajdźmy sposób jak temu zaradzić.

Niepotrzebne elementy opóźniają ładowanie strony 

Tempo życia wzrasta. Nie lubimy czekać i chcemy wszystkiego na już. Dlatego czas oczekiwania na załadowanie strony może nas odstraszyć i sprawić, że zamkniemy przeglądarkę, zanim zdążą załadować się jej elementy. Według danych Google ponad 50% użytkowników porzuci stronę jeżeli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy (Google). Dlatego niezwykle istotne jest stworzenie strony w taki sposób, żeby czas ładowania był optymalny. Zwracajmy uwagę np.: na to czy nie mamy jakiś niepotrzebnych, dużych grafik, kreacji video, które zwalniają stronę, a użytkownik nie jest nimi zainteresowany. Jednocześnie musimy pamiętać o tym, żeby zawrzeć niezbędne dla Klienta informacje w atrakcyjnej formie graficznej. 

Ciekawym rozwiązaniem, które pozwala zrozumieć jakie elementy na stronie są interesujące dla użytkownika jest wykorzystywanie narzędzi do heatmaps i analizowania zachowań użytkownika. Dzięki temu wiemy, jakie elementy czy treści są interesujące dla konsumentów, a z jakich może moglibyśmy zrezygnować. Na podstawie zebranych insightów możemy tworzyć i testować różne hipotezy. Wtedy dowiemy się czy np.: przeniesienie treści do których nie docierają użytkownicy na wcześniejszy scroll zachęci ich do konwersji. Dzięki zrozumieniu w co użytkownicy klikają- nawet kiedy przycisk jest nieklikalny- możemy dostrzec, że nasza strona nie jest tak intuicyjna jak nam się wydaje. 

Strona nie budzi zaufania

Kiedy szukamy sposobu na zwiększenie konwersyjności użytkowników na naszej stronie na pewno warto zadbać o to, aby budziła ona zaufanie. Raczej nikt z nas nie zostawi drażliwych danych takich jak PESEL, czy nawet numer telefonu lub nazwisko na stronie, która wyświetla się jako niebezpieczna. Szyfrowane połączenie jest niezbędne, żeby chronić dane Klientów oraz zwiększyć ich poczucie bezpieczeństwa. Co więcej, warto jest uzasadnić w jakim celu potrzebujesz konkretnych danych. Jeżeli KPI kampanii to umówienie rozmowy telefonicznej z konsultantem zastanów się czy faktycznie przy wysyłaniu wniosku użytkownik powinien podać też swój e-mail. Jeżeli same imię i numer telefonu do oddzwonienia nie wystarczy, wyjaśnij, że np. potrzebujesz od razu uzupełnienia informacji o adresie e-mail, żeby po rozmowie, wysłać jej podsumowanie i spersonalizowaną ofertę.

Wymagaj podania danych, które faktycznie są niezbędne do wykonania usługi. Im więcej wymaganych danych w formularzu, tym większa szansa na zniechęcenie użytkownika do wysłania wniosku. Warto skorzystać z rozwiązań, które pozwalają zmieniać poszczególne elementy formularza i testować, która wersja charakteryzują się wyższym współczynnikiem konwersji. 

Brak możliwości wysłania formularza

Skoro mówimy o formularzu upewnij się, że jest on dobrze przygotowany zarówno pod względem estetycznym jak i technicznym. Sprawdź czy wszystkie obowiązkowe pola- bez których formularz nie może zostać wysłany- są odpowiednio oznaczone. Zadbaj o informacje zwrotną i w przypadku próby wysłania wniosku bez uzupełnienia niezbędnych pól oznacz wyraźnie, których elementów jeszcze brakuj. Jeżeli Twoim celem jest umówienie spotkania lub lekcji próbnej, zadbaj o to, żeby kalendarz był poprawnie skonfigurowany i poprawnie działał wybór daty. 

Niedopasowanie informacji i kreacji 

Odpowiednio dobrana, przyciągająca wzrok i estetyczna kreacja jest bardzo istotna w kampaniach digitalowych. Równie istotne jest, to żeby landing page, na który są prowadzone działania, był spójny z komunikacją jaką prowadzimy. Pozwala to rozumieć użytkownikowi jaką akcji może dokonać po przejściu na stronę. Jeżeli Twoim głównym celem jest założenie konta/ rejestracja przez użytkowników z różnych grup, zadbaj o dostosowanie komunikacji. Dla studentów istotne może być np.: to, że Twoja usługa ma darmowy okres próbny. Z kolei dla przedsiębiorstwa ważna będzie informacja o tym, że korzystając z Twojej usługi będzie miało dostęp do rzetelnego supportu i możliwość dostosowania produktu do potrzeb jego firmy. 

Zarówno kreacje jak i grafiki oraz copy na LP powinny być ze sobą spójne i pasować do konkretnej grupy celowej. LP powinno być swego rodzaju przedłużeniem komunikacji, którą rozpoczęliśmy z użytkownikiem za pomocą banera. Zadbaj o ułożenie treści i podkreśl korzyści jakie użytkownikowi daje Twój produkt. 

Niewyraźne CTA

Widoczne, przyciągające uwagę call- to- action to to jeden z niezbędnych elementów w kampanii performacnowej. CTA zachęca użytkowników do podjęcia założonych przez nas działań, zgodnych z celem kampanii. Sukces CTA zależy od wielu elementów takich jak: odpowiednio dobrany kolor, zachęcające copy, położenie na stronie czy rozmiar. 

Znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy prostą i jasną instrukcją, a zachęcającym do działania przyciskiem może nie być łatwe. Dlatego testuj różne warianty CTA i znajdź ten, który najlepiej przemówi do Twoich użytkowników. Na rynku istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają sprawną zmianę i testowanie, który wariant najlepiej sprawdza się  w danej grupie użytkowników. Nawet niewielkie zmiany mogą znacząco wpłynąć na współczynnik konwersji w Twojej kampanii.

Na przeprowadzenie efektywnej kampanii internetowej składa się wiele elementów. Tak jak ciężko jest przygotować smaczną pizzę bez odpowiedniego ciasta, dobrej jakości sera czy najlepszych składników. Tak nie można przygotować świetnej kampanii marketingowej bez optymalizacji wszystkich jej elementów. Tylko efektywnie przygotowany media mix, przejrzysta i sprawnie działająca strona internetowa oraz odpowiednia komunikacja i strategia wspólnie gwarantują sukces.

Możesz także polubić

Jakie błędy mogą wpłynąć na wyniki w Google Analytics?

Zastanawiasz się w jaki sposób mierzyć działania marketingowe w witrynie? Tutaj może pomóc Google Analytics. To narzędzie istnieje na rynku od lat, ale jego użytkownikom, zwłaszcza początkującym – zdarza się popełniać błędy.