© Copyright 2024 Digital Resolution
Wróć do Bloga

Rewolucje w świecie Social Media – jakie są perspektywy na 2024 rok?

W ubiegłym roku w social mediach zaszło wiele zmian, a także pojawiło się kilka trendów, które miały mocny wpływ na prowadzone kampanie w SoMe.

Automatyzacja i usprawnienia w codziennej pracy stały się ważnymi elementami codzienności marketerów. Ogromnym usprawnieniem bieżących obowiązków są automatyzacje pozwalające na zwiększenie skuteczności kampanii i generowanie lepszych wyników. Warto również wspomnieć o TikToku, którego udział w torcie budżetów reklamowych sukcesywnie rośnie. Platforma staje się coraz częstszym wyborem wśród reklamodawców, gdyż wśród przedstawicieli pokolenia Z dominują krótkie formy video takie jak Instagram Reels, TikTok czy YouTube Shorts. Ponadto z raportu Mediapanel wynika, że TikTok zajmuje 3. miejsce wśród platform społecznościowych pod względem ilości reklam w 2023 roku.[1]  Czego zatem można się spodziewać w 2024 roku?

Advantage i Advantage+

To relatywnie nowe narzędzie, które oficjalnie ogłoszono w marcu 2023 roku, zaczęło być dostępne dla poszczególnych reklamodawców na przestrzeni ostatnich miesięcy. Dodanie powyższych opcji w business managerze ma na celu ulepszanie procesów związanych z tworzeniem i optymalizacją reklam, uzyskiwanie najlepszych rezultatów z kampanii i lepszej personalizacji.[2]  Co kryje się pod nowymi opcjami w Mecie?

  • Advantage – różne funkcje, które związane są z ręcznym ustawianiem kampanii, np. możliwość szczegółowego targetowania.
  • Advantage+ – pozwalają zautomatyzować cały przebieg kampanii od momentu utworzenia po opublikowanie reklamy.

Zmiany w materiale reklamowym Advantage+

Jedną z istotnych modyfikacji w Meta Advantage+ jest ulepszenie materiału reklamowego. Automatyzacja ta ma na celu zwiększenie jakości reklam, co przekłada się na lepsze rezultaty kampanii. Jednak, jak zauważono w prowadzonych przez nas kampaniach, automatyczne ulepszanie grafiki może generować niespójne rezultaty, szczególnie w przypadku statycznych formatów.

Ulepszenia w materiale reklamowym nie ograniczają się jedynie do grafiki. Wprowadzenie różnorodnych wariantów reklamy  takich jak interaktywne elementy czy animacje, może dodatkowo wzbogacić doświadczenie użytkownika. System utworzy różne wersje kreacji w połączeniu z kombinacjami tekstu, ulepszonymi multimediami i zmianami zawartości. Kluczowe jest jednak zachowanie równowagi między automatyzacją a kreatywnością, aby uniknąć utraty autentyczności przekazu.

Advantage+ Placements

Ważną zmianą jest także usprawnienie umiejscowienia reklam w Advantage+. Poprzez dokładniejsze dostosowanie lokalizacji prezentowanych treści, Meta ma na celu zwiększenie skuteczności kampanii.

Automatyzacja dąży do znalezienia najskuteczniejszego miejsca docelowego dla konkretnej reklamy, by maksymalizować wydajności kampanii. Zgodnie z przeprowadzonymi przez Metę badaniami, kampanie, w których było wykorzystywane więcej niż 6 placementów miały 73% prawdopodobieństwo osiągnięcia lepszych wyników w porównaniu do kampanii wykorzystujących 4 lub mniej placementów.[3]

Z mojego doświadczenia wynika, że nie zawsze warto podążać za wszystkimi nowinkami. Opcja ta powinna być wykorzystana na kontach, gdzie warto sprawdzić skuteczność konkretnych umiejscowień. Jednak w sytuacji, gdy jest już wypracowany know-how niekoniecznie może być to najlepszą strategią.

Advantage Look a Like

Bardzo istotnym aspektem zmian w Meta jest Advantage Look a Like. Ta funkcja umożliwia systemowi Meta docieranie do użytkowników o cechach podobnych do istniejących klientów. To narzędzie znacząco zwiększa skuteczność kampanii, poprzez trafne dotarcie do osób, które są bardziej skłonne do konwersji. W prowadzonych kampaniach zauważyłam, że największą skuteczność osiąga się po definiowaniu użytkowników, którzy:

  • kupili produkt,
  • dokonali innej konwersji,
  • byli na stronie.

System dąży do osiągnięcia najlepszych wyników, jeśli widzi potencjał — rozszerza grupę odbiorców. W praktyce oznacza to budowanie profilu idealnego klienta na podstawie danych istniejących użytkowników i poszukiwanie podobnych osób na platformie. Algorytmy analizujące zachowania online i preferencje użytkowników umożliwiają skuteczne tworzenie grup docelowych.

Advantage Detailed Targeting

Ta opcja umożliwia narzędziom Mety rozszerzanie target grupy, bardziej niż zostało to zdefiniowane. Algorytmy Mety robią to w sytuacji, gdy uznają, że będzie to korzystne z punktu widzenia określonej akcji. Jeśli system znajdzie lepsze możliwości poza zdefiniowaną grupą odbiorców, produkt dokonuje dynamicznych aktualizacji, aby spróbować zoptymalizować te możliwości poprzez rozszerzenie grupy odbiorców. Używanie tej funkcjonalności w kampaniach prowadzi do obniżenia kosztów konwersji i pozwala na równoległe docieranie do szerszej, ale wciąż właściwej grupy odbiorców.

Rosnące znaczenie TikToka

Z najnowszych danych publikowanych w datareportal.com wynika, że TikTok rośnie rok do roku – obecnie statystyki mówią o wzroście 13,6%.[4]

Rozwój TikToka istotny jest dla firm, które prowadzą swoje działania sprzedażowe za jego pośrednictwem. Biorąc pod uwagę, że konsumpcja mediów jest wysoka i każdy reklamodawca konkuruje o zainteresowanie użytkownika, należy skupiać się na generowaniu treści przyciągających uwagę i zaciekawienie odbiorców. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi platforma reklamowa TikTok, ponieważ format FullScreaningu pozwala na skupienie uwagi użytkownika tylko na jednym materiale i marce, co może przełożyć się na wzrost zainteresowania. Należy jednak stosować ten format w sposób przemyślany, marka ma bowiem tylko kilka sekund, aby zatrzymać uwagę użytkownika platformy, a użytkownicy TikToka liczą na naturalne treści, dopasowane do ich zainteresowań i preferencji -czyli krótkie, dynamiczne a zarazem autentyczne. Z danych TikToka wynika, że aż 79% użytkowników uważa, iż jest to „miejsce, w którym marki mogą pokazać swoją osobowość i wyrazić siebie”[5]

W Q4 2023 roku przeprowadziłam test, w którym w jednej kampanii na TikToku sprawdzałam, czy kreacje przygotowane zgodne z rekomendacjami platformy sprawdzą się lepiej niż te przeniesione z Mety. Pierwsza z nich była dynamicznym materiałem, który umożliwiał interakcję grupy docelowej z filmem w czasie rzeczywistym, drugi był standardową kreacją wideo pochodzącą z platformy Meta. Obie kreacje miały ten sam budżet, a także grupę docelową.

Reklama TikTokowa uzyskała 2-krotnie wyższy ROAS, a także 12 razy więcej kliknięć. Wszystko to było efektem kreacji, która już w pierwszych sekundach wywoływała efekt zaskoczenia.

Innym zabiegiem, który w prowadzonych kampaniach przynosił bardzo dobre rezultaty (obniżenie kosztów CPM i wzrost CTR), było wzbudzenie zainteresowania tym, co wydarzy się na końcu materiału. W tym celu rekomenduję używanie interaktywnych addons’ów. W swojej pracy z klientami sprawdzałam różne dostępne w bibliotece TikToka formaty i po przeprowadzeniu licznych testów dostrzegam, że skutecznym rozwiązaniem jest dodawanie superlike’a do reklam. Jest to doskonały element zaskoczenia, który angażuje użytkowników w momencie, gdy polubią film. Marka ma możliwość dodania własnego logo lub innego znacznika, który wraz z serduszkami pojawi się na całym ekranie po kliknięciu w serduszko.

Powyższe wyniki kampanii wpisują się w analizę własną prowadzoną przez TikToka, z której jednoznacznie wynika, że kreacje łączące w sobie specyfikę platformy, angażujące twórców i czerpiące z potencjałów społeczności są skuteczniejsze niż te przerabiane z innych platform.[6] (źródło: )

Z kolei w kampaniach sprzedażowych świetne rezultaty przynosi używanie naklejki z odliczaniem. W panelu reklamowym można ustawić odliczanie w czasie rzeczywistym, aby tym samym zwiększyć świadomość o kończącej się promocji i próbować wpłynąć na decyzję zakupową klienta.

Nie tylko śledzenie zmian, możliwości panelowych i optymalizacja kampanii, lecz również bliska współpraca z klientami pozwala osiągnąć najlepsze rezultaty. Bycie na bieżąco z nowinkami i dostarczanie sugestii dotyczących ulepszeń w kreacjach reklamowych to podstawa. Celem jest zapewnienie skutecznych rozwiązań, które mogą poprawić wyniki działań reklamowych. Wspólnie z klientami testujemy różne strategie, aby znaleźć te najbardziej efektywne.

Podsumowanie

Reasumując, umiejętne wykorzystanie tych narzędzi może przynieść wymierne korzyści. Konieczne jest przeprowadzanie regularnych testów optymalizacyjnych, aby wybierać opcje, które mogą zwiększyć efektywność kampanii. Analizowanie badań dotyczących TikToka zapewnia lepsze wyniki i umożliwia rekomendacje do tworzenia skutecznych strategii reklamowych i performujących kreacji. Platforma ta nie tylko stanowi miejsce do eksploracji nowości, ale również z sukcesami wspiera sprzedaż. Wszystko jednak zależy od odpowiedniego przygotowania każdego etapu kampanii.

Obecnie platforma nie jest już jedynie miejscem odkrywania nowości, coraz częściej jest medium generującym sprzedaż. Wszystko jednak zależy od odpowiedniego przygotowania każdego z etapów kampanii. Z badań prowadzonych przez Nielsen wynika, że aż 47% wzrostu sprzedaży z kampanii prowadzonych na TikToku było skutkiem pozytywnego oddziaływania kreacji użytej w reklamie. (źródło: TikTok Marketing Science, EU “Understanding the impact of Attention on TikTok”, 2022 Ad Format Study, Kantar, 2020). Mając wiedzę, zarówno z licznych opracowań jak też przeprowadzonych kampanii widzimy, że najskuteczniejszym rozwiązaniem jest posługiwanie się w kampaniach dedykowanych dla TikToka narzędziami. Wśród nich należy wskazać: muzykę, dynamiczne przejścia w materiałach wideo, używanie nakładek tekstowych, głosowych czy add-onów.


[1] https://media-panel.pl/pl/aktualnosci/social-media-2023-pierwsza-edycja-raportu-juz-dostepna/

[2] https://www.facebook.com/business/help/309994246788275?id=1858550721111595  

[3] https://www.facebook.com/business/news/meta-advantage-automation-ad-suite-performance

[4] https://datareportal.com/reports/digital-2024-poland?fbclid=IwAR34wVjBQwKdRrXDaOB3IPMQ3sWq9dopYwLfVHVnXjG2A-eH6ZqgX–IgHA

[5] https://newsroom.tiktok.com/pl-pl/wybrano-najlepsze-kampanie-marketingowe-na-tiktoku

[6] https://www.tiktok.com/business/pl-PL/blog/tiktok-works-driving-business-impact

Możesz także polubić

SEO: Trendy, innowacje i przyszłość SEO 2023/2024

Dominujące trendy, AI w SEO i prognozy na 2024 Rok 2023 okazał się punktem zwrotnym dla SEO, kiedy to nowe technologie i zmieniające się nawyki użytkowników wyznaczyły innowacyjne ścieżki. Patrząc na 2024, niezbędne jest ich zrozumienie i adaptacja do tych zmian. Zmiany i trendy, które dominowały w SEO w 2023 roku Wyszukiwanie głosowe i wyniki … Continued